Trots att vissa Vasaflyg strejkade igår och trots starka vindar och ordentliga luftgropar landade planet nästan enligt tidtabell. Bussresan mellan Glasgow och Edinburgh var betydligt trevligare på hemvägen då solen sken och när planet flög mellan Glasgow och Stockholm kunde man vissa stunder se land, speciellt när vi flög över Norge.

IMG_3772

Ska sluta tjata om Skottland men först några insikter jag fick under resan dit. Alla punkter baserar sig på knappa fem dagars vistelse i Skottland och är totalt ovetenskapliga och kanske inte ens allmängällande. Utan inbördes ordning:

1. Inget kokkunnigt folk – jag har aldrig sett så mycket mikromat på ett och samma ställe, hyllmeter efter hyllmeter med färdigmat, portionerat för en, två eller fyra personer. Jag tror inte ens jag överdriver ifall jag konstaterar att mataffärerna bestod till hälften av färdigtillverkad, plastinpackad mat, färdig att värmas.

2. Toalettpappret fördelas på de flesta ställen ett i gången!

3. Sällan man möter så serviceminded personal på bussar, flygplatser, affärer, restauranger, hotell, ja överallt där du kan tänkas behöva hjälp eller ställa en fråga. Till och med ”mannen på gatan” stannar direkt och hjälper.

4. Avancerade, fungerande och uttänkta kösystem, speciellt på flygfältet.

5. Säckpipor och kiltar hör verkligen inte till gatubilden, däremot som souvenirer.

